Wij als Nederlanders beginnen langzaam aan de aanwezigheid van Netflix in ons land te wennen. De komst van Netflix naar Nederland heeft er voor gezorgd dat er video on demand gekeken kan worden tegen betaling van een vast bedrag per maand. In het geval is dat Netflix. De komst van Netflix heeft er ook voor gezorgd dat andere bedrijven zijn wakker geschud, zoals Videoland en RTL.
Maar, hoe leeft Netflix nu echt in Nederland en bij wie? Dat vroeg Frankwatching zich ook af en onderzocht in samenwerking met Dijkstra Advies & Media 28.000 berichten op Twitter of de streamingsdienst.
De tweets werden tussen 6 september en 20 oktober geanalyseerd en gemiddeld worden er rond de 350 tweets per dag de wereld in geslingerd door Nederlanders. De lanceringsdag, 11 september, trekt dit gemiddelde fors omhoog. Toen werden er namelijk 7300 berichten op Twitter of Netflix geplaatst.
Frankwatching bracht onder andere in kaart welk series door de Netflix gebruikers het meest besproken worden op social media en maakte daarin ook onderscheid tussen mannen en vrouwen. Door de mannen wordt de serie House of Cards verreweg het meest besproken op het social media platform, gevolgd door Dexter en Homeland. Vrouwen bespreken liever de series Orange is the New Black, House of Cards en Dexter.
Wat vooral duidelijk wordt uit de Twitter-analyse is dat Netflix vooral door de mannen wordt gebruikt. Van de 28.000 bestudeerde tweets was namelijk 77% afkomstig van een man. Dat is dus een forse meerderheid.
Een grappige constatering uit de cijfers is ook dat het op prijs wordt gesteld dat Netflix veel oude series aanbiedt. Bijvoorbeeld de Power Rangers en Doctor Who worden regelmatig genoemd op Twitter.
Wil je een uitgebreid verslag lezen van de analyse van Frankwatching? Klik dan hier.