Binnen twee afleveringen van Stranger Things en Get Down ben je al ‘hooked’. Dat heeft onderzoek van Netflix uitgewezen. Vorig jaar maakte de streamingdienst voor het eerst een lijst bekend van series waaraan je zeer snel verslaafd raakt. Een update heeft uitgewezen dat nieuwe series helemaal snel worden opgepakt.
Overal ter wereld op hetzelfde moment verkocht
Nieuwe data uit wereldwijde streaming-gegevens van Netflix onthullen dat kijkers over de hele wereld op exact hetzelfde moment fan worden van een serie. Of het nu gaat om de Upside Down in Stranger Things (aflevering 2), de politieke ambities en machtslust van Pablo Escobar in Narcos (aflevering 3) of Rory’s eerste kus in Gilmore Girls (aflevering 7).
Grote verschil met de studie van vorig jaar is dat het nu écht om global data gaat, want nu Netflix wereldwijd aanwezig is, zijn ook dubbel zoveel landen geanalyseerd. Overal ter wereld van België tot Japan en van Argentinië tot Australië… we zijn allemaal op hetzelfde moment verkocht.
… Behalve in Nederland!
Opvallend is dat de Nederlandse kijker sneller dan de rest van de wereld in de ban is van Narcos (aflevering 2 ten opzicht van aflevering 3). Bij de serie Jane the Virgin is dit verschil zelfs nog groter en waren Nederlanders hooked vanaf aflevering 4, terwijl de rest van de wereld dat pas was tijdens bij aflevering 7. Bekijk in dit overzicht wanneer je bij welke serie hooked bent.