Krigsseileren is een waargebeurd verhaal. War Sailor is een Noorse film die Netflix presenteert als een miniserie. Het verhaal van de ‘film’ is gebaseerd op waargebeurde feiten, die van Noorse koopvaardijschepen die betrokken raakte bij de Tweede Wereldoorlog. We hebben het waargebeurde verhaal van Krigsseileren (War Sailor) in dit artikel uitgelegd.
Krigsseileren waargebeurd verhaal
Krigsseileren neemt de kijker dus mee naar de Tweede Wereldoorlog. De film/miniserie introduceert Alfred, een pasgetrouwde vader van drie kinderen in het Noorse stadje Bergen. Hij en zijn jeugdvriend zijn aan het werk op een koopvaardijschip midden op de Atlantische Oceaan. Van de ene op de andere dag bevinden ze zich opeens in de frontlinie, vechtend in burgerkleding, zonder wapens, en hun schip is het doelwit geworden van Duitse onderzeeërs. Tegelijkertijd komen Alfreds vrouw en kinderen in beeld, thuis in Bergen, terwijl ze hun dagelijkse leven in oorlogstijd zo goed mogelijk proberen te volbrengen.
Nortraship
Krigsseileren is dus gebaseerd op een waargebeurd verhaal, dat van het zogenoemde Nortraship, de verzamelnaam van de Noorse koopvaardij ten tijde van de Tweede Wereldoorlog (volledig: The Norwegian Shipping and Trade Mission). Nortraship ontstond niet in het Noorse Oslo, maar in het Engelse Londen. Het verbond werd in het leven geroepen om de koopvaardij in Noorwegen in goede banen te leiden tijdens het begin van de Tweede Wereldoorlog. Het was belangrijk om de Duitse wateren te ontwijken, om het gevaar uit de weg te gaan, en Nortraship diende daar een handje bij te helpen. De alliantie bestond in totaal uit zo’n duizend schepen en was wereldwijd de grootste in zijn soort.
Geen oorlog, maar wel oorlog
Voor Krigsseileren moeten we echter nog een klein stukje verder terug in de tijd gaan. Voordat Duitsland Noorwegen namelijk binnenviel op 9 april 1940, was de Noorse koopvaardijvloot eigenlijk al in oorlog met de nazi’s van Adolf Hitler. Meerdere maanden al zelfs. Noorwegen stelde zich neutraal op, maar dat was eigenlijk voor de bühne. Tussen 3 september 1939 en 9 april 1940 verloor het Scandinavische land namelijk liefst 58 schepen en 400 bemanningsleven, die een zeemansgraf kregen door toedoen van de Duitsers. En dit had alles met een afspraak met Groot-Brittannië te maken, een belangrijke handelsafspraak welteverstaan.
Groot-Brittannië
Noorwegen en het Verenigd Koninklijk bedreven handel via zee, maar de route tussen Scandinavië en Groot-Brittannië moest natuurlijk wel beschermd worden. De expansiedrang van het Derde Rijk bedreigde deze route en aan de andere kant bedreigde de handel de Duitsers weer. Die was immers ongelooflijk belangrijk voor de Britten, die wel actief oorlog voerden tegen Hitler. Er werd op zee dus een dodelijk spelletje gespeeld, waarbij de Noren tegen de Duitsers vochten en vice versa, zonder dat die beide landen in oorlog waren. De Noren werden ook nog eens bijgestaan door de Britten, met militair materieel.
Nu echt oorlog
Op 9 april 1940 viel Duitsland Noorwegen dus binnen, wat de oorlog ‘officieel’ maakte. Nortraship werd opgericht om de handelsoorlog op zee te winnen, want ondanks alle bommen en granaten moest er natuurlijk wel geld verdiend worden. 15 procent van alle wateren ‘kwam toe’ aan het Derde Rijk, waardoor er hard gestreden werd om de 0verige 85 procent. De geallieerden waren absoluut niet bereid om meer van hun territorium af te staan, omdat dit meerdere handelsroutes zou verpesten. Hier kwam Nortraship dus om de hoek kijken, maar het gevaar lag altijd en overal op de loer: tussen 9 april en 30 december 1940 verloor de alliantie nog eens 96 schepen en honderden bemanningsleden, vooral omdat de schepen in aanraking kwamen met onderzeeboten (de beruchte U-Boot) van de Duitsers. Ook mijnen speelden de koopvaardijvaart echter parten.
Bestaat Nortraship nog steeds?
Ondanks die verliezen was Nortraship toch wel een succes te noemen en er wordt geschat dat het verbond liefst 1,219,000,000 Noorse kronen in het laatje (van Noorwegen) heeft gebracht tijdens de Tweede Wereldoorlog. In 1964 werd de alliantie opgeheven, al werd de naam ‘Nortraship’ wel gebruikt tijdens de Koude Oorlog, maar alleen preventief. Ook na 9/11 werd de naam weer opgepikt, maar niet met de omvang van WO II.