Soms kan het meest simpele idee een prachtig format opleveren. Comedians in Cars Getting Coffee bijvoorbeeld, dat is namelijk ook exact wat het is. Jerry Seinfeld gaat op stap met komieken in auto’s om een kop koffie te drinken. Het levert een heerlijk programma op, dat begon als internethit en daarmee een nieuwe stroming creëerde.
Heb jij wel eens een serie, film of documentaire op Netflix gekeken waar je iedereen gelijk alles over wilt vertellen? Wij ook! Iedere week komen we nieuwe pareltjes tegen in het aanbod van de streamingdienst. Het liefst schreeuwen we van de daken dat iedereen die we kennen direct moet gaan kijken. Dat gaan we voortaan op deze plaats doen met de wekelijkse Flix Tip op Netflix-Nederland.nl.
Comedians in Cars Getting Coffee
Het hoogtepunt van het programma is vermoedelijk dat president Barack Obama zelfs aanschoof in een auto om met Seinfeld een koffie te nuttigen. Hij omschreef het programma misschien wel perfect. “I always wanted to be in a show about nothing… So here I am!”
Vooropgesteld, Comedians in Cars Getting Coffee gaat inderdaad uiteindelijk nergens heen. Dat maakt het wel een heerlijk concept, ook nog eens verpakt in een perfecte lengte. Iedere aflevering duurt maximaal vijftien minuten. Daarin gaat Jerry Seinfeld op pad in een auto die hij goed vindt passen bij de gast van de aflevering. Van oldtimers, tot supersonische sportwagens. Seinfeld tovert ze iedere keer weer te voorschijn.
Een rondrit in de wagen wordt gevolgd door een bezoek aan een restaurant om in de eerste plaats de koffie te testen. Wat het programma mooi maakt is dat er twee vakbroeders een gesprek voeren dat al snel afdwaalt naar mooie en vooral grappige verhalen. Je komt dan ook niet zo zeer heel veel meer te weten over de comedians, maar krijgt wel leuke inside verhalen.
Interessant is ook hoe Comedians in Cars Getting Coffee een trendsetter is geworden. Seinfeld was één van de eerste gerenommeerde televisiemakers die besloot om een programma te maken dat volledig bedoeld was voor het internet. Hij wilde een programma maken dat je op een telefoon kon kijken. Geen enkele aflevering heeft dezelfde lengte en het is ook wars van de strakke regels die kabeltelevisie in de Verenigde Staten eist. En wat ziet Seinfeld zelf als het succes? “De kracht van de combinatie van auto’s en koffie drinken is dat het programma constant in beweging is. Er blijft energie in de aflevering zitten, zonder dat we een verhaallijn volgen. Behalve dat er koffie gedronken gaat worden. En doordat je een gast telkens naar andere plaatsen brengt houd je ze ook scherp.”