Netflix heeft meer informatie vrijgegeven over de nieuwste abonnementsvorm die de streamingdienst gaat introduceren. Zo is het de intentie om de het abonnement met advertenties in het eerste kwartaal van 2023 te lanceren en is er een beperkter aanbod beschikbaar.
Abonnement met advertenties
Eind juni maakte Netflix via CEO Ted Sarandos al bekend dat er een goedkopere abonnementsvorm komt waarbij je advertenties te zien krijgt. “We laten op dit moment een grote groep potentiële abonnees liggen. Mensen die zeggen: ‘Netflix is voor mij te duur en ik vind het niet erg om advertenties te kijken’. We komen dan ook met een nieuwe abonnementsvorm. We gaan niets toevoegen qua advertenties aan Netflix zoals je dat vandaag kent. We voegen een adverentie-vorm toe voor mensen die graag minder willen betalen en het niet erg vinden om dan advertenties te kijken.”
Prijs nog onbekend
De prijs voor een abonnement met advertenties is nog niet bekendgemaakt, dit zal in de aankomende maanden gaan gebeuren. Waar eerst rekening werd gehouden met een lancering aan het einde van 2022 zet Netflix nu dus in op het eerste kwartaal van 2023. De streamingdienst heeft een deal gesloten met Microsoft als exclusieve advertentiepartner. Zij zullen het advertentiegedeelte dus op zich gaan nemen.
Beperkter aanbod beschikbaar
Het goedkopere abonnement brengt naast reclames nog iets met zich mee. Namelijk een iets beperkter aanbod. Dit heeft Sarandos ook uitgelegd rondom de kwartaalcijfers. Alle Netflix Originals zullen hoe dan ook beschikbaar zijn, grote series dus zoals Stranger Things, The Umbrella Academy of Virgin River. Films en series die Netflix aankoopt van andere partijen zullen niet allemaal beschikbaar zijn voor abonnees die voor de goedkoopste variant met advertenties kiezen. Dit heeft simpelweg te maken met de gemaakte afspraken bij de contracten. In de overeenkomst met producten is de mogelijkheid om advertenties te tonen niet opgenomen. Hier werkt Netflix nu wel aan.