Laatste nieuws over Netflix

Instant Netflix-hit Arcane moet universum worden

In ons land scoren animatieseries in de regel niet zo heel goed op Netflix. Arcane is echter een positieve uitzondering. De op de populaire game League of Legends gebaseerde show is dan ook een absolute topper! En er lijkt meer op komst te zijn…

Zussenstrijd

Arcane vertelt het verhaal van de zusjes Jinx (Powder) en Vi, en dat zijn twee speelbare personages uit League of Legends. Spelers van de game weten wel dat de twee zussen verwikkeld zijn in een groot conflict, al wordt niet duidelijk waarom precies… De serie zet een stap terug in de tijd en geeft een antwoord op deze vraag, verpakt in een meeslepend verhaal over goed en kwaad, rijk en arm en alle dilemma’s die daarbij komen kijken.

In totaal krijgt Arcane, ontwikkeld door Riot Games (het bedrijf achter League of Legends) en Netflix, negen afleveringen, waarvan er momenteel drie beschikbaar zijn. De volgende drie zijn vanaf zaterdag 13 november te zien en de laatste drie, de ‘seizoensfinale’, komen een weekje later online. Het succes van de animatieserie, die in heel veel landen op nummer één staat in de toptienlijst met meest bekeken shows, doet echter vermoeden dat we voorlopig nog niet van de wereld af zijn…

‘Hollywood, Hollywood, Hollywood…’

En dat klopt, want Shauna Spenley, global president of entertainment bij Riot Games, vertelt in een interview met de LA Times: “Ik denk niet dat Hollywood beseft hoe groot dit is! Het succes van Arcane stelt ons in staat om een gigantisch universum te creëren door allerlei League of Legends-verhalen te vertellen. Het zou zomaar eens de franchise kunnen worden die een hele generatie definieert, al kost dat natuurlijk tijd.”

Riot-oprichter Christian Linke pitchte het idee voor Arcane bij bij verschillende streamingplatforms, maar stuitte daarbij op wat weerstand. “Ik herinner het me nog goed”, zegt hij. “Zes of zeven jaar geleden vloog ik van hot naar her om te vertellen: we zouden een animatieserie kunnen maken over Vi, dat wordt supercool. Iedereen zei ‘nee’. Daarom besloten we zelf maar de handschoen op te pakken.

Sneertje naar Disney

Mét succes dus. Linke kan het niet laten om nog eventjes naar Disney te ‘sneren’: “Wij doen eigenlijk het tegenovergestelde van wat zij doen. Bij Disney zijn de films altijd het belangrijkste, waarbij ons de game (League of Legends) het startpunt is en daar creëren we nu een universum van content omheen. De spelers van het spel moeten het gevoel krijgen dat zíj centraal staan.”

Het laatste nieuws en het nieuwste aanbod van Netflix iedere week in je mailbox?

Krijg jij onze nieuwsbrief al?