Met de introductie van de House of Cards gaf Netflix haar kijkers de mogelijkheid een heel seizoen in één keer te bingen. Vier jaar later zien we volledig aangepast kijkgedrag dat verder gaat dan het bingen van series. Volgens een nieuwe studie van Netflix is ons kijkgedrag volledig veranderd. Ander kijkgedrag vraagt om andere regels.
Comedy wake-up call
Werd Full House vroeger rond 20.00 uur op tv vertoond, vandaag de dag wordt Fuller House voor 8 uur ‘s ochtends al verslonden. Nog sterker; de kans dat Netflix leden rond de klok van 6 uur al een comedy aan het kijken zijn, is 34% groter dan de rest van de dag. Wakker worden met een lach doen we wereldwijd o.a. met Unbreakable Kimmy Schmidt, New Girl en Modern Family.
Lunchtime! Tijd om wat drama te bingewatchen
Series als Orange is the New Black, Bloodline en The Crown typische avondseries? Think again. Als Netflix leden het voor het zeggen hadden, zou de lunch eveneens een perfect bingemoment worden. Over de hele wereld worden dramaseries voor bijna de helft (47%) tussen 12 uur en 2 uur bekeken (een stijging van 5% ten opzichte van de rest van de dag).
Nederlanders; thrillseekers voor het slapengaan
Het is geen verrassing dat thrillers als The Walking Dead, Stranger Things and Breaking Bad veel bekeken worden in de avonduren. Wereldwijd zien we een piek in actieseries en thrillers van 27% rond de klok van 21.00 uur. In Nederland is deze piek al zichtbaar vanaf 20.00 uur. Maar waar de rest van de wereld Rick Grimes, de Upside Down en Walter White rond de klok van 23.00 uur massaal inwisselt voor een lachsalvo met Dev Shah (Master of None) en Bojack Horseman voordat ze het bed induiken, kiezen Nederlanders volop voor actie voor het slapen gaan. Er is een duidelijke piek zichtbaar tussen van 20.00 tot 24.00 in het actie- en thrillergenre.
Documentaire als midnight snack
Wereldwijd vindt 15% van de streaming plaats tussen middernacht en 6 uur. In Japan en Zuid-Korea loopt dit zelfs op tot 21% in. En wat deze nachtuilen bekijken, is niet wat je denkt. Documentaires zien een toename van 24% in dit tijdsblok. De behoefte aan kwalitatief entertainment stopt niet als het licht uitgaat want titels als Abstract, Making a Murderer, Planet Earth en Chef’s Table zijn erg in trek in de nachtelijke uurtjes.
Nieuwe ‘regels’ van tv-kijken
“Waar ons ritme voorheen werd bepaald door de uitzendtijd van onze favoriete serie, bepalen we nu ons eigen kijkmoment,” zegt Cindy Holland, Vice President van Original Content. “Het is interessant om te zien wat kijkers doen als ze niet meer vastzitten aan een tv-schema. Nog opvallender is feit dat miljoenen mensen over de hele wereld er dezelfde kijkroutine op na houden als zij zelf kunnen bepalen wat zij wanneer kijken. Als het gaat om het definiëren van de nieuwe ‘regels’ van tv-kijken, zei Frank Underwood het het best: “If you don’t like how the table is set, turn over the table.”
*Methodologie
De onderzoeksresultaten zijn gebaseerd op 6 maanden lange streaming data van miljoenen accounts. Daarbij is gekeken naar het kijkgedrag van gebruikers in de landen Argentinië, Australië, Brazilië, Canada, Colombia, Duitsland, Spanje, Frankrijk, Engeland, India, Italië, Japan, Zuid-Korea, Mexico, Maleisië, Nederland, Nieuw-Zeeland, Filippijnen, Polen, Portugal, Singapore en Amerika. De pieken zijn zowel gebaseerd op het kijkgedrag doordeweeks als op de tijdstippen dat bepaalde genres aanzienlijk meer werden bekeken in vergelijking met de genres overall. Op basis van tijdsverschillen zijn data waar nodig aangepast.