Ben je gewend geraakt aan het gebruik van de interface van Netflix? Reken er dan maar op dat je binnenkort zult moeten wennen aan een nieuw uiterlijk van Netflix. Zowel het ontwerp van de applicaties als het uiterlijk van de webversie van Netflix gaat binnenkort waarschijnlijk flink op de schop. Dat meldt NU.nl
Momenteel voert Netflix onder 200.000 van de 57 miljoen wereldwijde abonnees een test uit met het nieuwe uiterlijk. Dit zijn veelal nieuwe abonnees, omdat zij nooit eerder een ander uiterlijk van Netflix hebben gezien of gebruikt. Of het uiterlijk daadwerkelijk voor alle gebruikers wordt doorgevoerd hangt van de testgroep af. “Ik ben een bestuurder van Netflix maar het is uiteindelijk niet mijn beslissing of die van [directeur] Reed Hastings. Het is de beslissing van onze gebruikers”, tekent NU.nl op uit de mond van Todd Yellin, hoofd productinnovatie bij Netflix.
Webversie
Momenteel bestaat de homepage van Netflix, na het inloggen, uit een pagina waarop tientallen tegeltjes met filmposters te zien zijn. Hierdoor krijg je gelijk zeer veel keuze van Netflix, om een film of serie uit te kiezen. Met het nieuwe design moet de homepage er niet meer uitzien als een online videotheek, maar een online bioscoop. Er zullen in het startscherm dus wat minder voorbeelden van series of films getoond worden die je kunt kijken. Ook wordt de achtergrondkleur gewijzigd. Waar de achtergrondkleur nu wit is, wordt dat in het nieuwe design zwart en als je met de muis over een titel heen beweegt, dan wordt deze foto uitvergroot. Vervolgens is het mogelijke door één muisklik meer informatie op te vragen over de betreffende titel.
Netflix op tablets
Op tablets zal er ook meer nadruk gelegd worden op één film. Je krijgt hier namelijk over de hele breedte van het scherm een foto te zien van een film of serie die je kunt kijken. Daaronder zijn nog een aantal alternatieve titels zichtbaar. Door de film aan te tikken is het mogelijk om meer informatie op te vragen over de film. Hier staat bijvoorbeeld een beschrijving over de film, maar er kan ook uitgelegd worden waarom Netflix denkt dat deze titel echt iets voor jou is.
Waarom
Nog niet zo heel lang geleden kreeg het design van Netflix een facelift. Sindsdien hebben ze duidelijk niet stilgezeten bij de online streamingdienst, aangezien ze de app- en webversie aan het doorontwikkelen zijn. Zijn ze dan niet tevreden over het huidige ontwerp? “We willen mensen zo snel en efficiënt mogelijk naar de content krijgen”, zegt Yellin. “Een gemiddelde gebruiker kijkt negentig tot honderdtwintig seconden rond en ziet dan ongeveer zestig titels.” Door de abonnee een specifieker aanbod te tonen op de homepage denkt Netflix het aantal seconden dat het duurt voor de kijker een beslissing heeft genomen omlaag te krijgen.
Op de website van NU.nl zijn de screenshots te zien van het nieuwe en misschien wel toekomstige design van Netflix.