Netflix heeft weer een nieuw slag geslagen. Dit keer heeft de videodienst een award winnende documentaire binnengehaald, die later dit jaar ook op de Nederlandse Netflix te zien zal zijn.
De documentaire Print the Legend won de Special Jury Recognition Award op het SXSW Film Festival 2014. South by Southwest (SXSW) is een festival in Texas dat ieder jaar wordt gehouden. Hier vinden muzikale optredens plaats, maar de laatste jaren heeft het festival ook een tech-kant gekregen. Ontwikkelaars tonen de nieuwste gadgets en games, maar dus ook films.
Er worden dus ook awards uitgereikt en één daarvan ging naar Print the Legend. Deze documentaire, een Netflix Original, brengt in beeld hoe de strijd om het machtigste 3D-printing bedrijf van de Verenige Staten te worden. Momenteel is de markt voor 3D-printing nog redelijk klein, maar de knappe koppen zijn het er over eens dat deze printer de toekomst is. Zo’n beetje alles is straks printbaar met de 3D-printer. Het wordt zelfs de nieuwe industriële revolutie genoemd. Inmiddels zijn de eerste 3D-printers al in Nederland te koop.
De ontwikkeling van de 3D-printer is een interessant proces, zeker nu de concurrentie is losgebarsten. Dat vonden de makers van Print the Legend ook, maar ook zeker Netflix aangezien zij de rechten hebben gekocht. En daar zijn ze maar wat blij mee. “Het komt zelden voor dat een film geschiedenis dat nog in de maak is vastlegt en dit is precies wat Luis Lopez en Clay Tweel op bekwame wijze gedaan hebben, door de vervoering en het verraad in beeld te brengen die jonge ondernemers ervaren in de baanbrekende technologie van 3D printen,” zegt Lisa Nishimura, Netflix VP van Original documentaires en comedy. “De documentaire geeft een meeslepende kijk in een technologie die de spelregels verandert en voor het breekpunt van een fantasiewereld kan zorgen: van een aantal geobsedeerde visionairs naar een must have technologie voor elk huishouden.”
Ook de makers van Printing the Legend zijn – hoe kan het ook anders – in hun nopjes met de verkoop van de rechten. “Vanaf de dag dat we wisten dat de wereld van 3D printing onze focus zou zijn, dachten we ‘zou het niet fantastisch zijn om onze wereldpremière op SXSW te hebben en dan aan Netflix te verkopen’”, aldus Luis Lopez, Clay Tweel en producent Steven Klein. “In première gaan voor het meest tech-minded en ondernemende festivalpubliek ter wereld en daarna samenwerken met het documentaire distributieteam van Netflix – dat briljant op het snijvlak van de distributie werkt – is echt een droom die uitkomt.”