Netflix gaat het gevecht aan met het fenomeen ‘wachtwoord delen’. Of toch niet? Of toch weer wel? Vorige week werden deze regels aangekondigd, maar hier is Netflix inmiddels op teruggekomen. Dus hoe nu verder?
Wachtwoord delen
We nemen je mee terug naar vorige week, toen Netflix met een reeks aankondigingen kwam. Als een paal boven water staat dat het de bedoeling is dat het in de toekomst alleen nog mogelijk is om het wachtwoord van je account met huisgenoten te delen. Eén familie mag gebruikmaken van één Netflix-account, maar als die familie verspreid woont over twee of meer plekken, wordt het lastig. De streamingdienst is namelijk van zins om dit te controleren en daarom moeten je apparaten minstens één keer per maand connectie maken met het Wi-Fi-netwerk van het hoofdaccount, van de persoon die betaalt.
Toch weer aanpassingen
Gebeurt dat niet, dan wordt je apparaat (televisie, iPad, laptop, wat dan ook) uit het abonnement gegooid. En misschien zelfs geblokkeerd, hetzij tijdelijk. Probeer je vervolgens opnieuw in te loggen, dan vraagt Netflix je vriendelijk doch dringend een eigen account aan te maken. Na dit bericht van Netflix stak er een storm van kritiek op! Want… wat moeten mensen die vaak reizen straks? Kunnen zij geen gebruik meer maken van de streamingdienst? Door alle rumoer gaat Netflix toch weer zaken aanpassen.
Dit gaat je geld kosten
Allereerst kondigt het bedrijf aan dat deze maatregelen eerst op selecte markten geïntroduceerd zullen worden. In Canada, Nieuw-Zeeland, Portugal en Spanje om precies te zijn. Wij, Nederland en België, ontspringen de dans dus voorlopig. Daarnaast kondigt Netflix aan dat er een optie komt om je account wél met personen buiten je huishouden te delen. Dat gaat echter geld kosten, in Noord-Amerika 5,95 dollar per profiel. Wordt die prijs één op één overgenomen, dan gaat het jou dus 5,95 euro kosten. Het is afwachten wat de exacte regels gaan worden zodra dit ook bij ons wordt ingevoerd.