Zo nu en dan komt Netflix op de proppen met een nieuwigheidje, dat dan ook flink gemarket wordt als ‘the next big thing‘. Dat was ook het geval bij interactieve films en series, maar die zijn klaarblijkelijk toch niet zo succesvol geworden als verwacht. En daarom neemt de streamingdienst afscheid van dit genre.
Bye bye, Bear Grylls
De feature werd in 2017 met veel bombarie aangekondigd en in de periode daarna kwamen er ook een hele hoop interactieve films en series uit, zoals bijvoorbeeld You vs. Wild (met avonturier Bear Grylls). Het was allemaal best geinig: jij kon beslissen welke wending een aflevering van deze serie nam: moest Bear zwemmend een rivier vol krokodillen oversteken of zag je hem liever een gevaarlijke rotspartij beklimmen?
Interactieve titels
Titels als Carmen Sandiego, The Boss Baby, Barbie, Johnny Test, Jurassic World, Unbreakable Kimmy Schmidt en We Lost Our Human kregen allemaal interactieve specials, met als uitschieter de release van Black Mirror: Bandersnatch, dat ook daadwerkelijk goed bekeken werd. Het deed echter niets voor het genre, want er kwam nog wel een interactieve romantische komedie uit, Choose Love, maar dat was het dan.
“We maken ze niet meer”
Sindsdien is het genre eigenlijk dood en begraven, bevestigt ook Mike Verdu, Hoofd Gaming bij Netflix, in een interview met Totilo. “Als we het over deze specifieke ervaringen hebben is het heel simpel: die bouwen we niet meer, we maken ze niet meer. De technologie was gewoon te begrenst, dus we konden niet doen wat we voor ogen hadden, er waren heel duidelijke limieten… Maar we hebben er wel van geleerd.”
Maar er is leven na de dood
De interactieve films en series hebben geleid tot een ander format, Netflix Stories, een mobiele game waar wél leven in zit. Het begon allemaal met Love is Blind, maar inmiddels kun je in Netflix Stories ook aan de slag met La Casa de Papel en binnenkort wordt Virgin River aan het repertoire toegevoegd. Het is de bedoeling dat jij zélf aan de slag gaat in de universums van de genoemde titels.