Een nieuwsbericht over Netflix dat NU.nl gisteravond overnam van Motherboard zorgde voor behoorlijk wat digitale onrust. Netflix zou namelijk bezig zijn met het testen van reclame bij gebruikers. Advertenties en Netflix, dat is nu net een combinatie die maar moeilijk samen gaat. Veel mensen kiezen juist voor de streamingdienst, zodat ze geen last meer hebben van commercialbreaks.
Het zou echter gaan om een test waarbij leden voor en na het kijken van een aflevering van een serie een reclame te zien zouden krijgen over een serie die van Netflix zelf is, een Netflix Original. “We draaien een test om onze eigen programmering uit te lichten”, was de verklaring van een woordvoerder tegenover Motherboard. Daar werd ook direct bij gezegd dat het lang niet zeker is dat de reclames de testfase daadwerkelijk overleven. Het was echter al te laat, want het bericht over de test van Netflix met advertenties zorgde direct voor veel onbegrip op onder andere Twitter. Men is bang dat als deze stap eenmaal genomen wordt, reclames van andere partijen de volgende stap is.
Geen reclame op Netflix
Ook Netflix kreeg in de gaten dat mensen niet blij waren met dit nieuws en kwam daarom al snel met een statement. Hierin werd de eerdere berichtgeving ontkracht. “We zijn niet van plan om op Netflix te gaan testen met reclames van derden. We hebben enige tijd korte trailers van Netflix Originals getoond, nadat een abonnee een aflevering gekeken heeft. Op dit moment krijgt een kleine testgoep teasers te zien voor een aflevering begint. Ieder jaar testen we honderden mogelijke verbeteringen voor de dienst. Veel daarvan komen nooit verder dan de testfase”, aldus Netflix in een statement tegen Mashable. Mocht Netflix er dus toe besluiten om de teasers van een Netflix Original uit te rollen naar alle abonnees dan kun je dit dus vergelijken met de promotiefilmpjes van andere films bij een bioscoopvoorstelling. Reclame van bijvoorbeeld een bepaald biermerk hoef je niet te verwachten.
Wat ook bij Netflix steeds meer terug te zien is in series is product placements. Dit houdt in dat merken er voor hebben betaald dat hun producten in een bepaalde serie te zien zijn. Ook op televisie komt dit steeds meer voor. Bij Goede Tijden Slechte Tijden wordt er bijvoorbeeld enkel eten besteld bij thuisbezorgd.nl. Ook in House of Cards was er sprake van product placement. Zo sloten Anheuser-Busch InBev en Netflix een deal waarbij verschillende biermerken van InBev te zien waren. Overigens gaf Anheuser-Busch InBev aan dat er niet betaald werd voor de overeenkomst, maar dat er alleen voorraden voor in de serie werden geleverd. Ook werd vermoed dat Samsung aan product placement deed in het derde seizoen van House of Cards, daar het merk van het elektronicabedrijf meer dan eens duidelijk zichtbaar was.