Laatste nieuws over Netflix

Resultaten Grote Netflix-Nederland Onderzoek

Hierbij presenteert Netflix-Nederland.nl Het Grote Netflix-Nederland.nl Onderzoek. In de laatste weken van het jaar 2014 vroegen we de bezoekers van onze website om zijn of haar mening over Netflix te geven. Ruim tweeduizend unieke bezoekers gaven gehoor aan dit verzoek, met onderstaande resultaten tot gevolg.

Overall beoordeling Netflix

Overall beoordeling1

Netflix slaagt in Nederland met vlag en wimpel. Het aantal onvoldoendes dat werd uitgedeeld is minimaal. Bijna de helft van de stemmers beoordeelde de streamingdienst met een 8.0 en is dus uitermate te spreken over de dienst. Net geen twintig procent gaat nog iets verder (9.0) en een kleine groep (3,8%) heeft helemaal niets aan te merken op Netflix.

Het gemiddelde cijfer komt uit op een 7.9.

Aantal Netflix uren per dag

Netflix uren per dag1

In de Verenigde Staten is bingewatching een term die inmiddels al volledig is geïntegreerd, maar in Nederland is dat nog niet het geval. Bingewatching is het non-stop kijken van meerdere afleveringen van een serie of films. Om een bingewatcher te zijn moet je gemiddeld zo’n drie uur per dag kijken. Uit Het Grote Netflix-Nederland.nl Onderzoek blijkt dat de overgrote meerderheid (65,8%) van de ruim tweeduizend stemmers maximaal twee uur per dag kijkt.

Met bijna één derde van de stemmen zijn de ‘bingewatchers’ een goede tweede. De echte diehards zijn (nog) behoorlijk in de minderheid. Nog geen vier procent kijkt 4-6 uur per dag naar een film of serie via Netflix en maar één procent maakt een kwart van de dag gebruik van de streamingdienst.

Waar we gebruik maken van Netflix

Waar Netflix kijken1

Er springen twee locaties echt uit als het gaat om de plek waar we gebruik maken van Netflix. Meer dan driekwart van de deelnemers aan het onderzoek neemt gewoon plaats in de woonkamer om te ‘Netflixen’. Ook in de slaapkamer (22,1%) wordt er regelmatig een film of serie uit het aanbod van Netflix aangezet. Een enkeling zet Netflix tijdens het koken aan in de keuken en het aantal mensen die streamen op het toilet, in bad, tijdens het reizen of op kantoor zijn op één hand te tellen. Een aantal mensen gaven aan in de tuin van de streamingdienst gebruik te maken, als het weer het toelaat.

Netflix-abonnee sinds

netflix abonnee sinds1

Op het moment dat Het Grote Netflix-Nederland.nl Onderzoek van start ging was Netflix net vijftien maanden beschikbaar in Nederland. Op 11 september 2013 ging Netflix namelijk live in ons land. Uit bovenstaande taartdiagram blijkt dat bijna één derde van de deelnemers aan het GNNO vrijwel direct een abonnement heeft afgesloten bij de vod-dienst. Zij zijn namelijk al 12 tot 15 maanden lid van Netflix. Daarna is de groep die drie maanden tot een half jaar abonnee zijn de grootste groep.

Een fors deel is dus bijna vanaf de eerste minuut al klant bij Netflix, maar dat wil niet zeggen dat de groei van Netflix in Nederland alweer gestopt is. Ruim dertien procent heeft immers aangegeven pas drie maanden of korter een abonnement te hebben.

Aantal personen per Netflix-abonnement

aantal personen per netflix abbo

Als Netflix-abonnee betaal je per maand een vast bedrag per maand. Inmiddels zijn er drie categorieën voor de abonnees:

  1. Kijk op 1 scherm in SD (Standard Definition) voor 7,99 euro per maand
  2. Kijk op 2 schermen in HD (High Definition) voor 7,99 euro per maand
  3. Kijk op 4 schermen in HD (High Definition) en Ultra HD voor 11,99 per maand

Leden die voor optie 2 hebben gekozen kunnen tegelijkertijd met twee profielen gebruik maken van Netflix. Per account kun je vijf profielen aanmaken. Uit Het Grote Netflix-Nederland Onderzoek blijkt dat de meeste abonnees met twee personen gebruik maken van de dienst, namelijk ruim 36%. Ook in huishoudens met drie (19,6%) of vier (20,6%) personen wordt er gebruik gemaakt van de dienst. Indien deze dus tegelijkertijd willen ‘Netflixen’ is er dus een abonnement à 11,99 euro per maand vereist. Slechts een kleine groep, van 8,4%, benut de vijf beschikbare profielen, terwijl er ook een behoorlijk aantal eenlingen zijn (15,1%).

Waarom een Netflix-abonnement?

waarom een netflix abbo

Uit bovenstaande piechart wordt één ding heel duidelijk: we nemen geen Netflix-abonnement, omdat we zo graag films willen kijken. Nee, we betalen een vast bedrag per maand om met name gebruik te kunnen maken van de series die Netflix aanbiedt, zo gaf bijna de helft van de stemmers aan.

Zoals in het diagram te zien is besloot nog geen 4% van de ruim tweeduizend deelnemers om aan Netflix te beginnen om onbeperkt films te kunnen kijken. Er is echter wel een grote groep (47,1%) die voor zowel het aanbod films als series een abonnement op Netflix heeft genomen.

Meest populaire serie op Netflix

favoriete serie

Nu duidelijk is geworden dat met name de series populair zijn op Netflix is het ook interessant om te ontdekken welke series er dan vooral populair zijn onder de abonnees. Net als vorig jaar blijkt Breaking Bad het meest populair, terwijl het laatste seizoen toch alweer bijna een jaar geleden werd toegevoegd. Voor deze behoorlijk grote groep is het dan ook goed nieuws dat in februari de Breaking Bad-spin-off Better Call Saul gelanceerd wordt op Netflix.

House of Cards is op de tweede plaats terecht gekomen. Op basis van de stemmen is de serie met Frank Underwood in de hoofdrol na Breaking Bad het meest populair. Het toevoegen van Suits, halverwege dit jaar, bleek ook een goede zet van Netflix, want ook deze serie blijkt erg in trek bij de abonnees.

Verder valt op dat Marco Polo, de nieuwe Netflix Original, al vrij snel in goede aarde is gevallen bij het Netflix-publiek. Ongeveer een maand geleden werd de tegenhanger van Game of Thrones online gezet en ondanks dat de recensies niet mals waren blijken de abonnees de serie te kunnen waarderen, getuige Het Grote Netflix-Nederland Onderzoek.

Het is natuurlijk goed mogelijk dat de favoriete serie niet tussen de door ons opgestelde shortlist zat. De deelnemers aan het onderzoek hadden daarom ook de mogelijkheid een andere titel in te brengen. Zoals aan het staafje ‘overig’ is te zien werd dit regelmatig gedaan. De titels liepen echter behoorlijk uiteen, maar de meest voorkomende series waren toch wel Grimm, The Vampire Diaries, Downton Abbey, The Killing, Gossip Girl en New Girl.

Favoriete Netflix Original

favoriete netflix original

Uit de lijst met meest populaire series blijkt wel dat de Netflix Originals in de smaak vallen bij het publiek. Netflix Originals zijn series die exclusief te zien zijn bij Netflix. Vorig jaar had de Amerikaanse streamingdienst bijvoorbeeld een schot in de roos met de serie Fargo. De serie kreeg lovende kritieken en kreeg ook in ons onderzoek met 8,6% behoorlijk wat stemmen.

Het bleek echter niet genoeg voor een topklassering. De Noorse serie Lilyhammer doet het net iets beter, maar greep net naast een plekje op het podium. De derde plaats ging namelijk naar Marco Polo. De serie, die dus nog maar net beschikbaar is op Netflix, kreeg ruim 13% van de stemmen. Het verschil met de nummer één en twee is echter groot. De populariteit van Orange Is The New Black explodeerde in 2014, toen begin juni het tweede seizoen werd toegevoegd. Veel ‘Netflixers’ wachten met smart op het derde seizoen, dat waarschijnlijk wederom rond juni gelanceerd zal worden.

Er kan er maar één de winnaar zijn, als het gaat om favoriete Netflix Original, en dat is House of Cards. De bezoekers van IMDb beoordelen de serie gemiddeld met een 9,1 (op basis van 169.000 stemmen(!)). Het aftellen naar het derde seizoen, dat op 27 februari online komt op Netflix, is alvast begonnen.

Favoriete film

favoriete film

Okee, Netflix-abonnementen worden niet massaal afgesloten vanwege het aanbod films, maar toch wilde Netflix-Nederland.nl graag weten welke film favoriet was. Zoals in bovenstaande staafdiagram te zien is, is er geen uitgesproken favoriet. The Lord of The Rings-films (waarvan deel 1 en deel 3 op Netflix te zien zijn) winnen het net van Django Unchained en The Shawshank Redemption.

De overige films uit de shortlist kregen beduidend minder stemmen, al bleek het toevoegen van Captain America – The Winter Soldier op 13 december 2014 een voltreffer bij de filmliefhebber. Gedurende Het Grote Netflix-Nederland.nl Onderzoek bracht immers 8,7% zijn stem uit op deze film uit de stal van Marvel.

Net als bij de series lieten we de bezoekers ook de keus om zelf een suggestie te doen. Die kans werd in ruim 24% van de gevallen aangegrepen, met nogal uiteenlopende titels tot gevolg. Er was echter één film die we duidelijk niet hadden mogen vergeten op te nemen in de shortlist. Frozen werd namelijk zeer vaak aangedragen. Acht procent van het staafje ‘Overig’ was namelijk van mening dat Frozen de leukste film op Netflix is. Ook Saving Private Ryan, Les Misérables en Twilight waren veel genoemde films.

Tot zover Het Grote Netflix-Nederland.nl Onderzoek van 2014. Alle deelnemers aan het onderzoek bedankt en laten we hopen op een nog beter Netflix jaar 🙂

Het laatste nieuws en het nieuwste aanbod van Netflix iedere week in je mailbox?

Krijg jij onze nieuwsbrief al?