Talpa is in gesprek met Netflix om te bekijken of er mogelijkheden zijn om een samenwerking aan te gaan. Dat vertelde Maarten Meijs, managing director bij Talpa Global dinsdag bij BNR. Talpa ontwikkelt onder andere formats, zoals The Voice, dat wereldwijd enorm populair is.
Non-scripted programma’s op Netflix
Abonnees van Netflix kunnen momenteel alleen films, series en documentaires zien. Shows als The Voice of Holland zijn via de traditionele televisiezenders te bekijken. Volgens Meijs gaat ook dit in de toekomst veranderen. “Netflix heeft zich tot nu toe voornamelijk gefocust op scripted programma’s. Dus series, de House of Cards. Maar zij zullen nu ook de stap gaan maken naar non-scripted. De formats”, voorspelde Meijs in BNR Zakelijk. “Dat is voor ons logischerwijs een kans.”
Volgens Meijs wil dat niet zeggen dat televisieprogramma’s één-op-één overgeheveld worden naar streamingdiensten als Netflix. “Programma’s op Netflix en dergelijke platforms hoeven ook niet de lengte te hebben van een traditioneel televisieprogramma. Dus qua creativiteit is het ook net even wat anders en is het in die zin ook een uitdaging.”
Contact met Netflix
The Voice is het paradepaardje van Talpa. Niet alleen in Nederland is deze talentenjacht populair. Wereldwijd kijken er miljoenen mensen naar The Voice. Talpa is dan ook geen onbekende speler, maar een gevestigde naam. Meijs bevestigde tegenover BNR dat er al gesproken wordt met Netflix over een eventuele samenwerking. “We hebben zeker contacten. Het liefst willen we zo snel mogelijk een programma van Talpa op Netflix. The Voice is wereldwijd een heel groot merk. In Amerika heeft het drie Emmy’s gewonnen, dus een speler als Netflix weet wel dat er een aantal partijen zijn die heel goed zijn in het bedenken van formats. Wij hopen daarmee snel een verbinding te maken.”