Het jaar 2017 zal voor Netflix een jaar zijn dat in verschillende opzichten niet snel vergeten zal worden. Met de Netflix Originals zorgde de streamingdienst weer voor een hoop nieuwe content. Sommige titels waren een schot in de roos, maar soms was er een mispeer. Netflix-Nederland.nl volgde ook in 2017 alle ontwikkelingen van de streamingdienst en blikt nu terug op het jaar van Netflix. Gisteren verscheen deel 1, over de ups en downs van 2017 voor Netflix. Vandaag is het tijd voor deel 2.
Succesverhalen
Het aantal uur aan originele content dat Netflix in 2017 verspreidde was niet bij te houden. Het gaat om honderden uren aan nieuwe series, films en documentaires die alleen bij Netflix te zien zijn. Dat betreft nieuwe verhalen, maar ook vervolgverhalen.
Netflix begon het jaar direct met een aantal knallers. A Series of Unfortunate Events zorgde nog voor het seizoen gereleased was voor veel enthousiasme en dat kwam natuurlijk, omdat de boeken van Lemony Snicket wereldberoemd zijn. De verfilmde versie daarvan was een groot succes en al snel werd bekend gemaakt door Netflix dat er ook een tweede en derde seizoen gemaakt zullen worden van A Series of Unfortunate Events.
Een paar maanden later kwam wel de meest besproken serie van het jaar uit op Netflix: 13 Reasons Why. Bij deze serie was onder andere wereldster Selena Gomez betrokken. Niet voor, maar achter de schermen. Zij had het gelijknamige boek gelezen op aanraden van haar moeder. Gomez was zo onder de indruk van het verhaal over het meisje dat zelfmoord pleegde en zeven cassettebandjes achterliet dat ze vond dat het verfilmd moest worden. Netflix geloofde eveneens in het verhaal en vanaf 31 maart was de serie beschikbaar. Al snel groeide 13 Reasons Why uit tot een hit. Middelbare scholieren keken naar de serie en voor hen zullen bepaalde delen van 13 Reasons Why herkenbaar zijn geweest. Omdat de makers van de serie het onderwerp niet minder schokkend wilden maken dan het is, werd zelfs de zelfmoordscène zeer gedetailleerd in beeld gebracht. Dit zorgde voor veel discussie, thuis aan de eetkamertafel, op het schoolplein, maar zelfs op nationale televisie.
Gevoelige snaar
Atypical was nog zo’n nieuwe Netflix-serie die een gevoelige snaar wist te raken bij de kijker. Het verhaal over een autistische jongen die volwassen wordt en graag ook stappen wil maken op het gebied van de liefde wist veel kijkers te boeien. Het feit dat deze serie niet puur aan de moeilijke kanten van het leven met autisme hing, maar ook de vrolijke en komische momenten werden uitgelicht zorgde voor een goede balans. Het verhaal van de familie Gardner is overigens nog niet voltooid, want er komt een tweede seizoen van Atypical aan.
Andere nieuwe series waarmee Netflix in 2017 hoge ogen gooide waren Ozark, MINDHUNTER en Dark. Ozark groeide uit tot de zomerhit van dit jaar en deed de kijker denken aan Breaking Bad. Drugs, geld en criminaliteit speelden ook in Ozark, waarvan razendsnel een tweede seizoen werd besteld, een grote rol. Met MINDHUNTER heeft Netflix weer een serie van hoogwaardige kwaliteit in huis. Nu het einde van House of Cards nadert, lijkt MINDHUNTER de nieuwe parel te worden. Het is dan ook geen toeval dat David Fincher bij beide series betrokken is. De regisseur en producent wist ook van MINDHUNTER een boeiende serie te maken, over de zoektocht van een afdeling binnen de FBI naar de psyche van een seriemoordenaar.
Eén van de laatste nieuwe Netflix Original Series van het jaar 2017 was Dark. Dit was de eerste Duitse Netflix Original en bleek een voltreffer. Niet alleen in Duitsland, maar ook in veel andere landen werd er gretig naar Dark seizoen 1 gekeken. Het mysterieuze verhaal over verdwenen kinderen uit een klein Duits dorpje zorgde er voor dat de mensen niet konden stoppen met kijken. Seizoen 2 werd dan ook al vlot besteld door Netflix.
Films van Netflix
Wat films betreft wil het Netflix nog altijd niet echt lukken om de wereld te veroveren, waar dat met series wel lukt. Dat grote successen van Netflix Original Films uitblijven heeft onder andere te maken met de filmwereld, zo bleek in 2017. Netflix had de nieuwe film Okja ingestuurd voor het Filmfestival van Cannes. Om kans te maken op prijzen moeten films echter ook te zien zijn in de bioscoop, terwijl Netflix zoals het een streamingdienst betaamd de film direct wereldwijd online beschikbaar wil stellen. Tegelijkertijd wil Netflix meedoen om de prijzen, bijvoorbeeld op het Filmfestival van Cannes, maar ook voor de Oscars. Ook daar geldt voor dat een film te zien moet zijn geweest in de bioscoop.
Door de film in een select aantal bioscoopzalen te vertonen wil Netflix hieraan voldoen, maar in 2017 verzette de filmwereld zich hiertegen. Volgens de tegenhangers moeten films zoals we van oudsher gewend zijn eerst in de bioscoop draaien, want alleen op een groot scherm kan het verhaal je volledig meeslepen. Vanuit de filmwereld zelf wordt Netflix wat dat betreft tegengewerkt, maar dat weerhoudt Netflix er niet van om te stoppen met films. Sterker nog, er werd in 2017 veel meer budget gesmeten tegen Netflix Original Films. Met films als Okja, War Machine, Sand Castle, Gerald’s Game en The Meyerowitz Stories werd aardig gescoord. Daar kwam eind december met Bright de eerste blockbuster van Netflix bij. Door recensensten werd de film met Will Smith en Joel Edgerton gekraakt, maar de Netflix-gebruiker lijkt de film wel te kunnen waarderen.
Wekelijkse series op Netflix
In 2017 zijn het aantal series die wekelijks op Netflix te volgen zijn nog verder toegenomen. Netflix stond altijd gelijk aan het bingen van volledige seizoenen, maar Netflix hecht er ook steeds meer waarde aan om actueel te zijn en dus wil het series die nu populair zijn en lopen in Amerika hier gelijktijdig aanbieden. Zo hoeft er dus niet gewacht te worden, tot het seizoen in Amerika ten einde is. Een paar jaar geleden begon dat met bijvoorbeeld Pretty Little Liars en Orphan Black, inmiddels is het aantal series waarvan wekelijks nieuwe afleveringen verschijnen behoorlijk gegroeid.
Dit is onder andere te danken aan de deal die Netflix heeft gesloten met The CW. Bij deze Amerikaanse zender zijn veel populaire series te zien en door de deal heeft Netflix de exclusieve streamingrechten. Hierdoor zijn series als Riverdale, Arrow, The 100 en Dynasty wekelijks te volgen in Nederland en lopen we slechts een paar uur achter op Amerika, in plaats van een paar maanden. Deze trend zal zich in 2018 vermoedelijk nog verder doorzetten.
Nederlandse serie op Netflix aangekondigd
Het kwam uiteindelijk toch nog als een verrassing, maar 2017 werd ook het jaar waarin de eerste Nederlandstalige serie die exclusief op Netflix te zien zal zijn werd aangekondigd. Undercover wordt een Belgisch-Nederlandse coproductie, die hier in Nederland via Netflix te zien zal zijn. Van een echte Nederlandse Netflix Original is dus nog geen sprake, maar het begin is daar. Op Undercover, waarin onder andere Anna Drijver en Frank Lammers te zien zullen zijn, moet nog wel een flinke tijd gewacht worden. De opnames vinden nu plaats en de release wordt verwacht in 2019.
Netflix-documentaires maken veel los
Naast films en series schenkt Netflix ook veel aandacht aan documentaires. Meer dan eens zorgde dat voor veel aandacht. Toen Netflix Icarus zag wilde de streamingdienst de rechten van deze docu maar wat graag hebben en betaalde er dan ook grif voor. Icarus is na Making a Murderer misschien wel de Netflix-documentaire die het meeste heeft losgemaakt. Bryan Fogel is maker van de docu en wilde als amateurwielrenner ervaren hoe het is om te fietsen na het gebruik van doping. Het verhaal krijgt een hele andere wending als hij Grigory Rodchenkov zo ver krijgt om onthullingen over het Russische Olympische dopingprogramma te doen.
Naast Icarus waren er nog veel meer documentaires die op Netflix opzien baarden. Zo keken mensen geschokt naar The Keepers, waarin de moord op Zuster Cathy Cesnik centraal staat. De moord vond plaats in de jaren ’60, maar de dader(s) zijn nog altijd niet gevonden. De documentaire laat zien dat er in Baltimore nog altijd gespeurd wordt naar de dader(s). The Keepers werd gemaakt door het team van Making a Murderer en Amanda Knox.
Een andere opvallende Netflix-documentaire in 2017 was Gaga: Five Foot Two. Dat het met Lady Gaga al jaren niet goed gaat was algemeen bekend, maar in haar documentaire geeft zij zich volledig bloot. Ze spreekt openhartig over de problemen die zij heeft als wereldster. Toeval of niet: rondom de release van Gaga: Five Foot Two in september werd Gaga opgenomen in een ziekenhuis en werden er diverse optredens gecanceld, waaronder haar show in Nederland.
De missers van Netflix in 2017
Zoals we in het eerste deel van het jaaroverzicht beschreven ging het Netflix in 2017 niet helemaal voor de wind. Dat speelde zich niet alleen achter de schermen af, maar ook op contentniveau. 2017 werd ook het jaar waarin Netflix actief begon met het cancellen van series. Zo werd na twee moeizame seizoenen van Chelsea besloten om niet verder te gaan met de talkshow. Ook van de peperdure productie The Get Down werd bekend dat er geen tweede seizoen gemaakt zou worden.
Gypsy gaat vermoedelijk de boeken in als de grootste miskleun van Netflix in 2017. Vooraf werd er het nodige verwacht van deze serie. Het plot over een therapeute die de grens met haar patiënten opzoekt sprak veel mensen aan. Bovendien was er met Naomi Watts een grote actrice gestrikt voor de hoofdrol. De potentie van de serie werd echter nooit waargemaakt, zo oordeelden niet alleen de recensenten, maar ook de kijker. Dat Gypsy geen tweede seizoen kreeg was dan ook geen verrassing.
➡ Bekijk hier alle gecancelde series door Netflix