In het jaar 2014 zochten wij, Nederlanders, via Google vaak op het woord Netflix. Dat blijkt uit een rapport van de zoekgigant. Wereldwijd voerde Google triljoen verschillende zoekopdrachten uit.
Het is gebruikelijk dat er in een jaar vooral gezocht wordt op woorden die te maken hebben met bepaalde gebeurtenissen in een jaar, waar veel aandacht voor is. In 2014 waren dat bijvoorbeeld het WK Voetbal, de vliegtuigramp met MH17, of het uitbreken van de ziekte Ebola. Daarnaast neemt het aantal zoekopdrachten ook aanzienlijk toe wanneer mensen overlijden, zoals bijvoorbeeld Robin Williams en Joan Rivers. Mensen willen dan graag meer over deze onderwerpen weten en gaan dan ‘Googlen’.
Meestal worden deze zoektermen een jaar later fors minder gebruikt, maar met Netflix is dat anders en dat is toch vrij uniek. Netflix werd vorig jaar gelanceerd in Nederland en na een ietwat voorzichtige start bleek het toch echt een hit. Daarom stond Netflix in 2013 al hoog in het lijstje van snelst stijgende zoekopdrachten via Google in Nederland. Ook in 2014 heeft Netflix een topnotering in deze lijst en dat wijst er alleen maar op dat de streamingdienst aan populariteit wint. Ook blijken mensen graag te willen weten wat Netflix nu daadwerkelijk is en hoe het nou precies werkt.
Netflix komt nog niet voor in het rijtje meest gezochte zoektermen, maar wellicht is dat in het jaar 2015 wel het geval.