Black Mirror is een van de successeries die op dit moment gedraaid worden op Netflix. Het wordt door veel mensen gevolgd en het wachten is op het vijfde seizoen. Dat zit eraan te komen, mét een bijzonder element. Kijkers kunnen kiezen hoe het verhaal zich ontwikkeld. Het is hiermee een soort van interactieve video geworden. Dit is eerder geprobeerd, maar nog niet met een bereik als dat Netflix heeft. Welke gevolgen gaat een interactieve aflevering van Black Mirror hebben voor de toekomst van entertainment wanneer dit een succes wordt?
De eerste stappen in een nieuwe wereld?
Netflix is al langer bezig met het maken van interactieve content voor volwassenen. In het verleden is het niet gelukt om interactieve series een succes te maken, maar met de snelle streaming van Netflix en het grote publiek is het zeker mogelijk om hier opnieuw mee te testen. Een datum voor de interactieve aflevering van Black Mirror is op dit moment nog niet bekend, noch is er een datum voor een van de vele andere series waaraan gewerkt wordt. De verwachting is dat de films en series voor kinderen zeker een succes worden. Fisher, het creatieve brein bij Netflix achter de ontwikkelingen, zegt hierover: ‘’Kinderen praten al tegen het scherm. Ze raken alle schermen aan. Ze denken dat alles interactief is.’’ In hoeverre dit ook aan gaat slaan bij volwassenen zullen we in de komende periode gaan zien. Wordt het een succes, dan is de kans groot dat Netflix direct met meer series komt met interactiemogelijkheden.
Interactieve beelden in andere industrieën
Interactieve video wordt wereldwijd al veel gebruikt. Maybelline New York gebruikt het, Honda maakt er gebruik van. Verschillende autofabrikanten werken daarnaast aan HUD, head-up displays in de auto waarbij beelden op de voorruit weergegeven worden op basis van interactie met datastromen, net als slimme voorruiten. Navigatiesysteem, brandstofmeter en toerenteller worden interactief aangepast op aanwijzingen van de bestuurder. Zelfs brillen passen kan tegenwoordig met interactieve beelden via het internet. Ook het online casino maakt gebruik van de mogelijkheden door deze in te zetten bij het live casino. Waar het voorheen voornamelijk gebruikt werd in opnamestudio’s, wordt er nu steeds meer gewerkt met interactieve content vanuit het casino zelf. Interactieve beelden en gebruikmaken van informatie op schermen met realtime data is niet de toekomst, het is nu al populair en wordt steeds meer ingezet.
Straks zelf bepalen hoe een serie verloopt?
Volledige keuzevrijheid is er uiteraard niet. Dat zou onhaalbaar zijn vanuit het financiële oogpunt. Het gaat om het aanbieden van keuzeopties. Bij Black Mirror is de kans groot dat de meerderheid van stemmen bepaalt hoe de serie verder gaat. De kans is aanwezig dat in de toekomst series opgenomen worden waarbij de verschillende mogelijkheden allemaal uitgewerkt worden, zodat elke kijker zelf kan bepalen hoe het verder gaat. Daarmee wordt het volgen van jouw favoriete serie ineens een stuk interessanter, want in feite krijg je een deel van de regie in handen!