Netflix krijgt bijzonder vaak kritiek op zijn ‘cancelbeleid’. Series worden rucksichtslos geschrapt als ze niet aanslaan, vinden criticasters. Maar klopt dat wel? En hoe bepaalt de streamingdienst wat te cancelen en wat te verlengen?
Cancelcultuur
De website What’s on Netflix heeft onderzoek gedaan naar het beleid van Netflix en de uitkomst is best verrassend: er worden meer series verlengd dan gecanceld! Maar de beweegredenen van de hoge heren van de streamingdienst zijn eigenlijk veel interessanter, want wat weegt mee als zij een belangrijke beslissing dienen te nemen? Zijn de kijkcijfers daarin het belangrijkst? Het is makkelijk (en waarheidsgetrouw) om deze vraag met ‘ja’ te beantwoorden, maar het steekt allemaal wel wat moeilijker in elkaar.
Data, data en data
Het toverwoord in dezen is ‘data’. Data, data en nog meer data. Netflix verzamelt ongelooflijk veel data. Wat heeft een bepaalde serie bijvoorbeeld gekost? En wat levert de desbetreffende show op? Dan dient er óók nog eens een marketingbudget stukgeslagen te worden, om de nieuwe titel aan te prijzen, zeker als het een grote serie (of film) betreft, zoals bijvoorbeeld Stranger Things. Al deze cijfertjes komen terecht in een rapport, dat zwaar meeweegt als er een knoop doorgehakt dient te worden.
Hoop Engelse termpjes
Netflix gebruikt een aantal graadmeters om cijfers uit te delen aan content. Daarbij is ‘adjusted view share‘, afgekort tot AVS, erg belangrijk. Dit is zoveel als een kijkcijfer, waarbij elke ‘view’ een bepaalde waarde toegedicht krijgt: worden de afleveringen vluchtig bekeken of zitten de kijkers op het puntje van hun stoel? Nemen we Squid Game als voorbeeld, dan was de AVS 353. Dan de ‘efficiency score‘, hoe efficiënt is de serie gemaakt? Bij Squid Game: 41.7 x, wat een flinke score is. En als laatste de ‘impact value‘, weer bij Squid Game: 900 miljoen euro. En dat terwijl het budget van de Zuid-Koreaanse horrorshow 21,4 miljoen euro was. Verlengen die hap!
We killen First Kill
Andere zaken die meespelen bij verlengen of niet zijn bijvoorbeeld ‘completions‘ (hoeveel mensen hebben alle afleveringen van een serie bekeken?) en de ‘hourly data‘. Kijken we naar completions, dan zien we bijvoorbeeld dat 45 procent van de kijkers First Kill af heeft gekeken, waar dat percentage bij Heartstopper 75 procent is; een stuk beter dus. Daarom is er een streep door First Kill gegaan! Als laatste de hourly data, dé statistiek die de toptienlijst bepaalt. Hoeveel tijd wordt er besteed aan bepaalde films en series? Elke week weer? Bij Cowboy Bebop daalde dit urentotaal in week 2 met maar liefst 59 procent. En bij First Kill was dit zelfs 62 procent. Zo weten de hoge bonzen in het Netflix-hoofdkantoor: hier moeten we op de rem trappen. Deze series verdienen geen tweede seizoen!