Je kunt nog zulke bizarre dingen verzinnen, gekker dan de werkelijk wordt het nooit. Wild Wild Country is daar een typisch voorbeeld van. Deze zesdelige documentaireserie brengt de komst en aftocht van Bhagwan en zijn volgelingen in het piepkleine Antelope (Oregon) in beeld en eigenlijk iedere gebeurtenis in die periode is even onwerkelijk. Met een ‘glansrol’ voor Ma Amand Sheela.
Heb jij wel eens een serie, film of documentaire op Netflix gekeken waar je iedereen gelijk alles over wilt vertellen? Wij ook! Iedere week komen we nieuwe pareltjes tegen in het aanbod van de streamingdienst. Het liefst schreeuwen we van de daken dat iedereen die we kennen direct moet gaan kijken. Dat gaan we voortaan op deze plaats doen met de wekelijkse Flix Tip op Netflix-Nederland.nl.
Wild Wild Country
In navolging van Making a Murderer heeft Netflix opnieuw een documentaireserie gebracht waarbij je aan je beeld gekluisterd zit. Qua inhoud verschillen de twee zaken wel volledig. Draaide het in Making a Murderer om een moordverdachte en was de kritiek dat de zaak vrij eenzijdig werd belicht. De kracht van Wild Wild Country is juist dat nagenoeg alle hoofdrolspelers uit de jaren tachtig aan het woord komen en er daarnaast ontzettend veel beeldmateriaal uit die tijd beschikbaar is.
Bhagwan Shree Rajneesh (de man van 93 Rolls Royces en een diamanten Rolex van een miljoen) was een spirituele goeroe in India met veel volgers over de gehele wereld. Hij stond voor vrijheid en verlichting, met een community gebaseerd op mededogen en delen. Veel hoog opgeleide konden zich niet langer verenigen met hun drukke en gestreste bestaan en werden een volgeling van Bhagwan. Een zogenaamde ‘sanyassin’. Ze lieten hun eigen materiële wereld achter zich en kwamen in India wonen. Door zowel fysieke problemen als een mogelijke juridische vervolging besloot Bhagwan om zijn secretaresse opdracht te geven in de Verenigde Staten een nieuw onderkomen te vinden. Dat werd een ranch in Wasco County (Oregon) en dit is het vertrekpunt van Wild Wild Country. Een gehucht wordt plotseling overspoeld door een hele grote groep mensen, die allemaal gekleed gaan in het rood, paars en oranje. Langzaam maar zeker wordt hun stad overgenomen en zelfs omgedoopt tot Rajneeshpuram.
Is dit op zich al bizar, het wordt nog veel gekker wanneer de oude bewoners loodrecht tegenover de sanyassins komen te staan. Daarbij wordt de groepering aangevoerd door de secretaresse van Bhagwan: Ma Amand Sheela. Nu dertig jaar later spuwt er nog altijd vuur uit haar ogen en mond en nemen de makers ons mee in een poging tot vergiftiging van een hele staat en twee moordpogingen. Het knappe van makers Regie Chapman en Maclain Way is dat ze nergens een oordeel vellen over de beweging en de jaren in Oregon. Als kijker zit je zelf ook continu in een tweestrijd tussen goed en kwaad. Dat wordt versterkt door hoe de hoofdrolspelers van toen aan het einde van de serie terugkijken of toen én vooral hoe ze nu in het leven en tegenover Bhagwan en zijn beweging staan. En vooral, hoe een beweging die liefde, verlichting en vrijheid predikt, zover kan komen dat er moordpogingen worden ondernomen en structurele schiettrainingen om gewapend te zijn tegen een mogelijke aanval.