Deze hele week hebben we teruggeblikt op 5 jaar Netflix in Nederland. We sluiten de reeks nu af met een blik op de toekomst, want dat Netflix een blijvertje is, is wel duidelijk geworden.
5 jaar Netflix in Nederland
Op 11 september 2018 bestaat Netflix vijf jaar in Nederland. Inmiddels is de streamingdienst niet meer weg te denken uit onze huiskamers, terwijl veel mensen vijf jaar geleden nog nooit van Netflix gehoord hadden. In de tussentijd is er dan ook veel gebeurd en daar staan wij deze week bij stil.
Algoritme
Meten is weten en daar gelooft Netflix sterk in. Alles wat wij kijken wordt door de streamingdienst nauwkeurig gemeten en aan de hand van die informatie weet Netflix ontzettend goed in te schatten wat wij als gebruiker willen zien. Het algoritme van Netflix wordt steeds sterker, omdat er ook meer en meer data binnenkomt. Op die manier weet het systeem van het Amerikaanse bedrijf steeds beter te voorspellen wat we willen kijken. Reed Hastings heeft zelfs wel eens gezegd dat het ultieme doel is om straks slechts één titel aan te raden aan jou, omdat ze er dan zo zeker van zijn dat deze film of serie jou zal bevallen.
Dat klinkt nu wel heel bizar, maar de Netflix-baas heeft in het verleden vaak genoeg bewezen dat hij niet aan grootspraak doet. Of het Netflix zal lukken om het algoritme binnen nu en vijf jaar zó sterk te maken lijkt nog te kort dag, maar het kan zomaar zijn dat we in de toekomst slechts één titel aanbevolen krijgen.
Streamen, streamen en nog een streamen
Voordat Netflix actief werd in Nederland deden we nog amper aan het streamen van films en series. We streamden video’s via YouTube, maar dat was het dan ook wel. Nu doen we bijna niet meer anders dan streamen, maar toch is de rek er nog lang niet uit. Digital TV Research presenteerde deze week de resultaten van een onderzoek, waaruit bleek dat in 2023 69,3% van de West-Europese tv-huishoudens een abonnement op een streamingdienst als Netflix zal hebben. Eind 2017 hadden in West Europa 50,34 miljoen mensen een abonnement op een video-on-demand-dienst. Dit aantal zal de komende vijf jaar bijna verdubbelen naar 98,85 miljoen abonnees. De helft daarvan zal vermoedelijk een abonnement op Netflix hebben.
Aanbod Netflix in Nederland
Het aanbod van Netflix in Nederland is de afgelopen vijf jaar altijd voer voor discussie geweest. Ook deze week was het weer raak, toen er een artikel opdook waarin stond dat Netflix in Nederland verhoudingsgewijs redelijk duur is, wanneer de abonnementsprijs wordt afgezet tegen het aantal beschikbare films en series. Het aanbod is inderdaad lang niet zo uitgebreid als bijvoorbeeld in de Verenigde Staten. Hastings heeft daar overigens een logische verklaring voor. Netflix is in Amerika al veel langer actief en naarmate de dienst in een land meer volwassen wordt, zal ook het aanbod gestaag oplopen. Dat is hier, mogelijk ongemerkt, ook gebeurd. Inmiddels telt het aanbod in Nederland ruim boven de drieduizend titels, terwijl we in september 2013 begonnen met iets meer dan 600 titels. Dat is een behoorlijke groei dus in vijf jaar tijd.
➡ Bekijk hier het Netflix aanbod van het eerste uur in Nederland
De komende vijf jaar zal het aanbod van Netflix in Nederland dus ook verder groeien, daar hoeven we ons geen zorgen over te maken. Veel gebruikers smeken Netflix om het aanbod wereldwijd gelijk te trekken, maar de kans dat dit gaat gebeuren is klein. Alle titels die niet van Netflix zelf zijn moeten aangekocht worden. Dit moet per land gebeuren en daarom zal het niet altijd lukken om deze licenties voor ieder land vast te leggen. Die licenties zijn namelijk niet altijd op hetzelfde moment beschikbaar. Wereldwijd exact hetzelfde aanbod klinkt dus als een utopie.
Toch zal het aanbod wereldwijd procentueel gezien meer overeenkomsten met elkaar gaan vertonen. Dit komt vooral door de eigen producties van Netflix. Sinds de streamingdienst in Nederland actief is wordt er ieder jaar (veel) meer geld gestoken in het maken van Netflix Originals. Dit zal de komende vijf jaar en vermoedelijk nooit niet minder worden, omdat dit de visie van Netflix is. Met Netflix Originals wil het bedrijf zich onderscheiden van de concurrentie.
Meer concurrentie
Want die concurrentie is er niet minder om geworden. Sterker nog, de concurrentie zal de komende vijf jaar verder toenemen. Amazon Prime Video is inmiddels al enige tijd actief in Nederland en zal nog stappen willen maken, Videoland heeft een plek in de markt gevonden en dan wordt er ook nog een streamingdienst van Disney verwacht. Kortom, er zijn meer partijen die licenties van series en films willen vastleggen. Het is niet vreemd dat Netflix daar zo min mogelijk van afhankelijk wil zijn en dan is de beste oplossing om zelf films en series van hoogwaardige kwaliteit te maken. Daar zal Netflix de komende vijf jaar dan ook absoluut mee door gaan.